Voormalig industrieterrein wordt nieuw stuk binnenstad

KAW heeft in samenwerking met NSP Landschaftsarchitekten een masterplan ontwikkeld voor de transformatie van dit voormalige industrieterrein aan het spoor. Het gebied wordt de komende jaren met 85.000 m² kantoor, dienstverlening, horeca en wonen herontwikkelt tot centraal stadsdeel. Onderdeel van deze ontwikkeling is de Ringlokschuppen. Een bijzonder gebouw uit de Pruisische spoorweghistorie waarvan er in Duitsland nog maar een paar over zijn.

kaw transformatie spoorzone oldenburg

Hergebruik van historie/Oldenburg in haar context

Om dit historische fragment voor de toekomst te bewaren, is het in het plan als stedenbouwkundige structuur ingesloten. Het masterplan voorziet in de optie het gebouw te hergebruiken, al is het maar als fragment in de openbare ruimte. Hierdoor wordt de basis gelegd voor behoud en integratie. Ook zijn door een voorstudie enkele nieuwe opties voor hergebruik ontwikkeld, om potentieel geïnteresseerde partijen te enthousiasmeren.

kaw transformatie spoorzone oldenburg profielaanzicht

Samenwerking met NSP

Het in de huidige situatie bijna geheel braakliggende voormalige industrieterrein is het laatste samenhangende stuk stad, waarmee Oldenburg een belangrijke impuls kan geven aan het binnenstedelijk gebied. KAW heeft een lange geschiedenis in de omgang met de bestaande stad. Met NSP hebben wij vanuit onze transformatie expertise een concept uitgewerkt, waarin bestaande ruimtelijke kwaliteiten van de historische binnenstad opnieuw worden ingezet. In maat en schaal evenals de beleving van de stedelijke ruimtes. Meer over het stedenbouwkundig concept.

kaw transformatie spoorzone oldenburg

Fietsvriendelijk stedelijk hart

Voorzitter Professor Manfred Schomers sprak zich namens de jury lovend uit over de voorgestelde oplossing. “Wij zijn gefascineerd door de geraffineerde oplossingen om het gebied te ontsluiten en te verbinden met het karakter van Oldenburg”. Stadsbouwmeester Gabriele Nießen onderstreepte dat het ontwerp een intelligente oplossing aandraagt voor een optimale ontsluiting voor langzaam verkeer. Voor de haast Hollandse fietsstad Oldenburg een belangrijk aspect. “Dit maakt in combinatie met de slimme fasering het beeld compleet!” Manfred Hamel van gebiedseigenaar EWE was zeer tevreden met het doorlopen proces en gaf aan zich te verheugen op de samenwerking met het internationale team.

Veelzijdige jury

De jury bestond uit vertegenwoordigers van EWE, de gemeente Oldenburg en verschillende politieke partijen, evenals en groep geëngageerde Oldenburgers als vertegenwoordiging van de bewoners. Voor de organisatie van het prijsvraagtraject had EWE BauBeCon ingeschakeld. Zij zorgden voor een professionele begeleiding en moderatie van de verschillende discussiebijeenkomsten. De afsluitende openbare presentatie vond vrijdag 9 oktober in het EWE-Forum plaats. Het belang van de opgave voor de stad werd onderstreept door een afgeladen zaal met een paar honderd geïnteresseerden en aanwezigheid van de pers.

Bijzonder trots

Wij zijn bijzonder trots, dat zich direct na de bijeenkomst de eerste burgers lovend uitspraken over het concept. Er was duidelijk te zien dat mensen enthousiast waren over het plan, zich herkenden in de manier waarop wij naar de stad gekeken hebben en zich positief uitspraken over de ideeën. Uiteindelijk blijft dat wellicht onze belangrijkste drijfveer: ruimte(s) maken voor mensen in de stad!

Deel project

Transformatie Spoorzone Oldenburg

Programma Masterplan 85.000 m² industrieg. met kantoren, toerisme en wonen
Oppervlakte 85.000 m²
Ontwerpteam Wout Smits Daniel Rucki Reimar von Meding Lorenzo de Navascués y Lauzet
Andrea di Marino