Lift mee op het "ik-ook effect" van enthousiaste huurders

KAW ontwikkelde een verduurzamingsaanpak waarbij voor iedere woning een uitontwikkeld aanbod klaarligt, met een marketingstrategie die bewoners enthousiasmeert te verduurzamen.

Heuvelrug Wonen

Maak huurders enthousiast om te verduurzamen

De woningcorporatie staat voor een forse verduurzamingsopgave van hun bezit om gemiddeld op label B te komen. De ambitie is er, ook het geld is er weer. Maar zitten huurders er wel op te wachten? Angst voor overlast, wel beloftes maar geen prestaties, betaalbaarheid en tijdsbeslag zijn veel gehoorde redenen om de handtekening voor verduurzaming toch niet te zetten. Bewoners zien verduurzaming niet automatisch als meerwaarde.

Heuvelrug Wonen, en met hun vele woningcorporaties en huurdersverenigingen, was op zoek naar een klantvriendelijke aanpak voor verduurzaming. Met als doel tempo brengen in de verduurzaming van de sociale woningvoorraad, op een manier dat bewoners er gelukkig van worden.

"Mijn huis verduurzamen? Ik zou het zo weer doen!"

Huurder Heuvelrug Wonen

Verduurzaming aantrekkelijk maken

Voor de 800 woningen die de corporatie moet aanpakken, ligt het aanbod om de woning te verduurzamen naar label A klaar. Enthousiaste huurders krijgen voorrang: zorgen ze ervoor dat hun buren ook willen verduurzamen, dan gaan we daar eerst aan de slag!

Onze belangrijkste les: leren loslaten en de zaken eens omdraaien. Zadel bewoners niet op met een ongewenste verduurzaming, maar bedien die huurders die dat wél willen. Zo ontwikkelen we een verduurzamingsaanbod dat aansluit bij de behoeften van bewoners: een fijnere woning en lagere energielasten.

Vooruit via 3 wegen

Deze verduurzamingsaanpak brengt op grote schaal versnelling in de energiebesparing en het wooncomfort van huurwoningen. Het combineert traditionele complexgewijze verduurzaming met een consumentgerichte individuele aanpak, waarbij proces- en productinnovatie en bewustwording hand in hand gaan.

Sneller verduurzamen doe je via verschillende wegen. Technisch is het aanbod zo geëngineerd, dat je met eenzelfde methode kunt verduurzamen: complexgewijs conform programmering, via mutatiewoningen en via individuele enthousiaste huurders.

Energiebesparing particuliere woningvoorraad verduurzaming KAW

Uitontwikkeld aanbod en uitgekiende marketingstrategie

We ontwikkelden een verduurzamingsaanpak waarbij voor iedere woning een uitontwikkeld aanbod klaarligt. Dat samen met een uitgekiende marketingstrategie die bewoners in eigen tempo enthousiasmeert om mee te doen – van bewustwording tot uitvoering en ambassadeurs. Uniek aan de communicatie is dat het mensen meeneemt van weten dan hun woning comfortabeler kan worden tot die duurzame woning écht willen.

Heuvelrug Wonen

Deel project

Verduurzaming Heuvelrug Wonen

Programma 800 woningen
Publicaties Nieuwsbrief KAW | Whitepaper: zo breng je tempo in de verduurzaming van de sociale voorraad
Fotograaf Pim Geerts
Ontwerpteam Reimar von Meding Henk Kieft Danny van Persie Joost van 't Klooster
Rob Kwaaitaal
Pepijn Blom
Gerardina Casteleijn