TWEEDE PLEK PUBLIEKSPRIJS
RAP 2018
De nieuwe VMBO school is ‘het pareltje van de buurt’ geworden.
In de Volkskrant
De school haalt ook de Volkskrant met een mooi artikel: ‘Hoe een zeer zwakke vmbo-school excellent werd’. Met een prachtig compliment: “Kers op de taart is het fonkelnieuwe gebouw dat de school anderhalf jaar geleden betrok. De nieuwbouw is precies zoals de leraren het wilden: met veel kleur, hout en midden in de hal een statige brede trap. Boven zijn de leslokalen, beneden glanzende praktijkruimtes.”
De tribunetrap met een zee van licht erboven geeft de ruimte vorm en wordt straks ongetwijfeld de favoriete hangout van de jongeren.
School samen ontwerpen
Het pareltje van de buurt. Deze sterke visie en betrokkenheid kenmerken het hele ontwerpproces: in zo’n 12 intensieve sessies hebben we deze ambitie samen met het schoolbestuur vertaald naar een robuuste, stoere school die aansluit bij de kenmerkende jaren ’30 baksteenarchitectuur van de buurt.
Jaren ’30 architectuur
De architectonische inpassing in de dertiger jaren wijk luisterde heel nauw, de bewoners hechten veel waarde aan de architectonische uitstraling. Om aansluiting te vinden is teruggegrepen op oude stijlelementen, zoals penanten, ranke aluminium kozijnen en afgeronde hoeken. Voor het exterieur is gebruik gemaakt van materialen die lang meegaan en mooi verouderen, zoals beton, steen en glas. Grote openingen in de gevel tonen een glimp van wat er zich binnen afspeelt.
Buurtbewoners welkom!
Ook functioneel zoekt de school verbinding met de buurt. De belangrijkste spil hierin zijn de bibliotheek en het eetcafé waar de buurtbewoners een hapje kunnen eten. De gymzaal, dansstudio en buurtruimte hebben een aparte entree en worden buiten schooltijd beschikbaar gesteld voor de buurt. Ook het speelterrein voor de school is openbaar.
Wat supermooi hè, dat BIMx programma waarmee je virtueel door het nieuwe gebouw loopt!
Een helder interieur
De bezoeker ziet meteen alles wat er binnen te beleven valt. De aula, met een grote vide waar een tribunetrap in geplaatst is, vormt het hart van de school. Hier omheen liggen praktijklokalen en het eetcafé. Boven zijn de leerpleinen gekoppeld aan theorielokalen. Ook het interieur is met zorg ontworpen: Veel lichte en natuurlijke materialen creëren een prettige, rustgevende leeromgeving. In het glas geëtste schilderijen tonen de functie van de lokalen.
Een prettige leeromgeving
Voor een prettige leeromgeving heb je goed werkende ruimten nodig met aandacht voor akoestiek, het zoveel als mogelijk gebruik van daglicht en een goede binnentemperatuur en luchtkwaliteit. De aula heeft een groot glazen dak gekregen. Zelfs deze relatief grote, diep in het gebouw liggende ruimte krijgt een overvloed aan natuurlijk licht. Het groen dak werkt oververhitting van het gebouw tegen en de school valt in frisse scholen klasse B. Door van begin af aan met deze elementen te ontwerpen kun je de inzet van kunstverlichting en klimaatinstallaties reduceren.
2.000 m² groen dak zorgen voor absorberen en het vasthouden van regenwater en bevordering van verdamping. Ook filtert de vegetatie verontreinigende deeltjes en stof uit de lucht. Het groen dak draagt tevens bij aan de biodiversiteit en plekken voor insecten en vogels in de stad. PV-panelen voorzien het gebouw van duurzame energie.
VMBO Melanchthon Rotterdam
Frans Hanswijk